torsdag 7 augusti 2008

Sensmoral: artikulera

När jag var hemma hos mina föräldrar nu i helgen såg jag reprisen av Allsång på Skansen. Västerviksgruppen Abalone Dots framförde Flickorna i Småland. Jag kommer att tänka på första gången jag hörde den låten. Jag var i tioårsåldern eller något yngre. Det var nog den amerikanska gruppen Delta Rhythm Boys som framförde den då. De sjöng med kraftig brytning, och jag hörde den i baksätet, genom en förmodligen knastrig bilradio, på en väg någonstans i närheten av Älvdalen. Redan då intresserade jag mig för medellivslängd och sådant; jag kände i alla fall till medellivslängden för båda könen i Sverige, och brukade jämföra den med data från andra länder i När Var Hur. Jag tyckte att någon av raderna handlade om att de småländska flickorna skulle leva tills de blev 80 år. Jag kan nu inte begripa vad det var som jag uppfattade så.

Inga kommentarer: