lördag 9 maj 2009

Chokladfilosofi

I torsdags besökte jag ett kollokvium i Stockholm med filosofen Helen Beebee, som diskuterade problem inom s.k. evidentiell beslutsteori, där man koncentrerar sig på sannolikheten för olika utfall av ens handlingsalternativ när det gäller att avgöra om det skulle vara klokt att välja ett alternativ, och inte väger in något prat om orsakssamband. Ett problem med teorin är att den skulle kunna få konsekvensen att det vore klokt att avstå från att äta choklad, om det finns en korrelation mellan att äta choklad och få migrän, även om chokladätandet inte orsakar migränen, utan bara är ett tecken på att man håller på att få migrän. Vissa teoretiker har sökt komma ur detta problem genom att anta att det finns något slags ”agentperspektiv” där man betraktar sina alternativa handlingar som sannolikhetsmässigt oberoende av vad som hänt innan, och Beebee var inne på en sådan idé.

Jag tycker att det är svårt att värdera denna typ av argument. Om man skall göra exemplet realistiskt, måste det väl vara så att förstadiet till migrän ger upphov till chokladsug, och givet att man upplever det suget kanske inte sannolikheten att man kommer att få migrän ökar om man väljer att ge efter för suget och äta choklad. Det går naturligtvis att konstruera logiskt möjliga scenarion där själva valet att äta choklad ökar sannolikheten för migrän, men frågan är om jag inte skulle vara beredd att gå med på att det i så fall är oklokt att äta choklad. Filosofen Terence Horgan har i alla fall resonerat på det sättet i liknande exempel.

I går förmiddags höll jag ett tvåtimmarsseminarium, där jag lade fram avhandlingsavsnitt. Vi diskuterade hur projektet bäst skulle disponeras, om de lösningar jag lagt fram fungerar till det de är avsedda för, och om de innebär att krångla till saker i onödan. På kvällen gick jag sedan ut i Uppsala och såg Sahara Hotnights. Det var inget fel på framträdandet så länge det pågick, men jag hade föreställt mig att den skulle pågå litet längre än knappt en timme. När jag kom hem hade de redan hunnit lägga ut en bild på gruppens trumslagare efter konserten. Hon ser en smula utschasad ut. Men efter att ha sett hennes spelstil skall jag inte säga något; allt jag gör är att stå och skriva krumelurer på vita tavlan.

Inga kommentarer: